غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید

غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید

 

غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید

 

 

در زمان امتحانات هدف این است که دانش‌آموزان تغذیه‌ای داشته باشند که باعث تقویت حافظه باشد نه تضعیف آن و توصیه‌هایی درخصوص تعدادی فاکتور مانند بی‌خوابی، نگرانی، اضطراب، پرخوری و خوردن بعضی مواد که سرعت انتقال را کند می‌کند به دانش‌آموزان داریم.

 

توصیه عمومی این است اولاً دانش‌آموزان مواظب سلامت خود باشند تا مبتلا به مسمومیت غذایی، سرماخوردگی و گرمازدگی نشوند و اختلالی در هضم مواد غذایی به وجود نیاید؛ ضمن اینکه غذا را با آرامش میل کنند.

 

 

* نوشیدن قهوه یا چای پررنگ در زمان امتحانات مفید نیست
نوشیدن قهوه یا چای پررنگ در زمان امتحانات مفید نیست و باید چای کم‌رنگ باشد؛ ضمن اینکه در برنامه روزانه نرمش و ورزش سبک داشته باشند و خوردن صبحانه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دانش‌آموزان در روزهای امتحان باید به آن دقت داشته باشند و سعی شود صبحانه اشتهابرانگیزی مصرف شود.

 

اگر پنیر خورده می‌شود حتماً‌ همراه آن گردو باشد و یک لیوان شیرگرم همراه با دو قاشق عسل و عدس یا تخم‌مرغ نیز بسیار مفید است.
هر وعده غذا شامل صبحانه، ناهار یا شام نباید به شکلی باشد که حجم معده دانش‌آموزان را افزایش دهد؛ چرا که احساس سنگینی و حالت خواب‌آلودگی به همراه دارد.

راههای افزایش حافظه در فصل امتحانات

 

 

* مصرف میان وعده مناسب
میان‌وعده مناسب نیز باید مصرف شود که ترجیحاً میوه، خشکبار، میوه‌های خشک یا ساندویچ نان، پنیر و گردو است و به اولیاء توصیه می‌شود در هنگام امتحانات، غذاهایی را که دانش‌آموزان بیشتر علاقه به خوردن دارند، آماده کنند.

نوشیدن آب بسیار مهم است؛ زیرا افرادی که به میزان کافی آب می‌نوشند تمرکز بهتری در فعالیت‌های فکری دارند و انجام فعالیت‌های بدنی به خصوص در صبحگاه، استرس را کم کرده و خون‌رسانی به مغز را زیاد کرده و سبب آرامش می‌شود.

 

 

* دانش‌آموزان از خوردن غذاهای پرچرب باید پرهیز کنند
دانش‌آموزان از خوردن غذاهای پرچرب باید پرهیز کنند؛ چرا که این غذاها بر روی تمرکز تأثیر دارد و حافظه را ضعیف می‌کند؛ نوشابه‌های گازدار به خصوص هنگام امتحانات سبب بر هم زدن آرامش و تحریک‌کنندگی می‌شود.

شام باید بسیار سبک مصرف شده و زود میل شود و به آخر شب واگذار نشود و باید غذا کم‌حجم، مفید و مقوی باشد.

 

غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید

 

می‌خواهید خواب آلود نباشید؟

 
 

خیلی از دانشجوها خیال می‌كنند دلیل این كه بلافاصله پس از نشستن سر جلسه امتحان به‌رغم خواب كافی در شب قبل، احساس خواب‌آلودگی می‌كنند، اضطراب است در حالی كه دلیل واقعی این حالت شاید مصرف زیاد كربوهیدرات‌ها باشد.

 

این نكته‌ای است كه دكتر رضا امانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی هم در گفت‌وگو با ایسنا به آن اشاره دارد و می‌گوید: خوردن غذاهای حاوی كربوهیدرات می‌تواند موجب خواب‌آلودگی دانشجویان هنگام آزمون شود.

 
 

كربوهیدرات‌ها به زبان ساده قندها یا تركیبات پیچیده‌تری مانند نشاسته‌ها هستند كه از اتصال چندین گروه قندی تشكیل شده‌اند و منابع غذایی مناسب برای تامین انرژی بدن به حساب می‌آیند و بر همین اساس خیلی‌ها پیش از آزمون تصمیم می‌گیرند

 

صبحانه‌ای غنی از كربوهیدرات و شامل قند و شكر داشته باشند و حتی برخی برای كسب انرژی بیشتر از برنج به عنوان صبحانه استفاده می‌كنند! اما دكتر امانی می‌گوید: اگرچه مصرف این موادغذایی در تامین قند خون مفید هستند، مصرف آنها پیش از امتحان موجب كاهش كارایی مغز می‌شود

 
 
 

شب امتحان چی بخوریم؟

 
 

همچنین اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز به دانشجویان و دانش‌آموزان پیشنهاد می‌كند برای داشتن خواب راحت در شب قبل از امتحان، یك لیوان شیر گرم پیش از خواب میل كنند و از مصرف قهوه، چای یا نوشابه گازدار كولا از حدود 6 ساعت قبل از خواب پرهیز كنند

 

و در میان‌وعده آخر شب پیش از امتحان برای كاهش اضطراب و داشتن خوابی راحت از مواد غذایی مانند لوبیا، سویا، موز، تخم‌مرغ، گردو، شیر و لبنیات استفاده كنند.

غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید

به کارگیری نکات و توصیه ‌های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد



1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

2- بررسی‌ های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.



3- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

4- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی ‌توانند صبحانه ی مفصلی بخورند، توصیه می ‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.


5- بعضی از دانش ‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

6- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌ های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

 


7- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

8- مصرف سبزی‌ و میوه‌ های تازه توصیه می‌ شود.

 


9- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

10- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری كنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل كنید.

 



11- در طول روز آب كافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌ های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می ‌شود.

 


12- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی ‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

 

غذاهایی که شب امتحان میتوانید بخورید



13- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی ‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلكه سبب چاقی‌ ‌می‌ شود.

14- صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را كمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را كامل میل كنید.

 



15- مصرف روزانه یك لیوان شیر،‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.

16- خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

 


17- ماست و دوغ ترش، خواب آور است، اما خوردن ماست شیرین مفید است.

18- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری كنید، ولی چای كم‌ رنگ مفید است.

 

 

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه